Joi, 17 noiembrie 2016, începând cu ora 12.00, la Școala Gimnazială Octavian Goga din Cluj-Napoca, Aleea Peana, nr. 16, a avut loc o lecție mai aparte. O lecție care a îmbinat istoria si matematica, o lecție despre domnițe, vasali și cavaleri, despre unghiuri și divizibilitate, despre castele, dans medieval și simetrie.

 

În cadrul acestei ore, istoria medievală a fost privită și dintr-un alt unghi, cel al matematicii. Lecția cu titlul: ,,O zi în evul mediu, privită dintr-un alt «unghi»”, clasa a VI-a A, pregatită de profesorii VargaCerasela (istorie) și Teodorescu Alina (matematică), a fost una interdisciplinară. O lecție de recapitulare, sistematizare și evaluare a cunoștințelor și a deprinderilor.
Obiectivele urmărite pe parcursul întregii lecții au fost: sistematizarea cunoștințelor despre societatea feudală din Europa de Apus, identificarea în scenete a regimului de investitură, a domeniului feudal și a vestimentației medievale, sistematizarea cunoștințelor despre unghiuri și aplicarea acestor cunoștințe, precum și a celor aferente capitolului Divizibilitate, prin rezolvări de probleme practice.

Astfel, sala de clasă s-a transformat în sală de bal, elevii în cavaleri și constructori liberi ai evului mediu, iar invitații, părinți și cadre didactice, în baroni și baronese, duci și ducese, conți și contese. Toți invitații au fost prezentați regelui și reginei de către un majordom.
Ducele de Manăștur, cel care îl va înfrânge pe Contele de Zorilor, a primit în dar domeniul de Florești, datorită meritelor sale. După ceremonia de investire a vasalului, regele a dorit să pună la punct o nouă strategie de război, strategie care a constat și în alinierea cavalerilor în coloane de câte 4 cavaleri, 6 cavaleri și 10 cavaleri. Odată rezolvată problema, regele a dat startul la muzică și dans. La istorie s-a urmărit evaluarea cunoștințelor despre instituția cavalerilor, prezentarea vestimentației din acea perioadă și enumerarea principalelor distracții ale feudalilor.

 

În sala armelor, misterul săbiilor așezate sub forma unor unghiuri opuse la vârf, respectiv ca unghiuri formate în jurul unui punct, a fost rezolvat.A urmat servirea mesei și explicarea importantei turnirului între cavaleri. ÎnalțimeaSa, regele, a aflat, în cele din urmă, numărul maxim de copii cărora le poate împărți, în mod egal, 480 de ciorchini de struguri și 320 de mere.
Considerați matematicienii evului mediu, constructorii au primit din partea Ducelui de Manaștur sarcina de a ridica o casă pe domeniul lui de Florești.Astfel, recapitularea și sistematizarea cunoștințelor legate de unghiuri s-a realizat printr-o scenetă susținută de câțiva constructori și un maestru architect.

În încheiere, s-au punctate cunoștințele dobândite de către elevi, cunoștințe aferente unităților de învățare recapitulate, la ambele discipline, iar elevii au fost apreciați primind note.

 

Așadar, lecția desfășurată, cu tema: ,,O zi în evul mediu, privită dintr-un alt «unghi»”, este încă o dovadă a faptului că ,,cel mai puternic argument pentru interdisciplinaritate este chiar faptul că viața nu este împărțită pe discipline”.

În cadrul acestei lecții deschise, au acceptat invitația și au participat inspectorii școlari Amalia Gurzău și Hadrian Arion, care au felicitate atât cadrele didactice cât și copiii acestei clase pentru modul de abordare, prin care au integrat tot ceea ce au învățat la diverse discipline de studiu. De asemenea, au încurajat atât cadrele didactice cât și părinții în a tine aproape activitățile educative extrașcolare, pentru a le oferi în continuare copiilor șansa diversificării competențelor cheie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here