EUMOSCHOOL este un proiect Erasmus+, acţiunea cheie 2, cu nr 2015-1-ITO2-KA201-015383 şi este finanţat cu sprijinul Comisiei Europene.

Proiectul se bazează pe adaptarea la nivel UE a metodologiei dezvoltate în Italia “Didattica delle Emozioni” (Didactica Emoţiilor, DoE), pe baza a 16 ani de experienţă şi studiere a educaţiei emoţionale.

Obiectivul principal al proiectului este: contribuţia la strategiile eficiente de reducere a părăsirii timpurii a şcolii, prin integrarea metodologiei educaţiei emoţionale la clasă.

Grupul ţintă al proiectului este format din 750 de elevi (cu vârste cuprinse între 6 şi 16 ani), aproximativ 50 de profesori din 5 ţări, 30 de şcoli.

Parteneri: Centro Per Lo Sviluppo Creativo Danilo Dolci (Palermo, It) – coordonator

Consorţiul Internaţional LSDGC (Cluj-Napoca, Ro) – partener

Emotional Training Centre (Roma, It) – partener

Verein Multikulturell (Innsbruck, AT)- patener

Rogers Alapitvany (Budapesat, Hu) – partener

Asist Ogretim Kurumlari A.S. (Istambul, TR) – partener

Univeristy of Gloucestershire (Cheltenham, UK) – partener

Şcoala Gimnazială “Octavian Goga” este una dintre cele 5 şcoli din judeţul Cluj, în care se implementează metodologia specifică educaţiei emoţionale. Proiectul se implementează la clasa a VII-a B, în cadrul orelor de limba şi literatura română.

În perioada octombrie-decembrie 2016, s-a desfăşurat cursul de formare continua (blended learning) Didactica Emoţiilor (DoE) pentru abilitarea profesorului cu tehnici specifice didacticii emoţiilor. Pe lângă fundamentarea teoretică a DoE, au fost prezentate o serie de metode specifice de lucru cu elevii, precum şi modalităţi concrete de cuantificare a progresului elevilor în ceea ce priveşte recunoaşterea şi gestionarea emoţiilor.

Una dintre metodele testate la clasa a VII-a B a fost  Cutia emoțiilor, o metodă cu un nivel mediu de dificultate.

Iată în ce constă metoda:

Cutia emoțiilor

Scop:

– dezvoltarea introspecției și a abilității de identificare a nevoilor

– activarea canalelor de comunicare între profesor și elevi

Materiale necesare: Cutie de carton

Procedura:

  • Se realizează cutia.
  • Elevii vor pune în cutie mesaje despre cum se simt și despre ce anume s-ar putea să fi cauzat starea emoțională.
  • Elevii sunt plasaţi în semicerc în jurul profesorului
  • Se citesc mesajele
  • Elevii comentează mesajele și le compară

Comentariu:

Utilizarea acestei tehnici încurajează introspecția și individuația sentimentelor.

Deschiderea cutiei se face într-un moment strategic, decis în prealabil de profesor. Momentele strategice sunt cele care urmează imediat după o perioadă de stres sau de conflict.

Această tehnică permite profesorului să mențină deschise canale de comunicare profunde și să monitorizeze starea de spirit a fiecărui elev.

Activitatea s-a desfăşurat după perioada de teze din semestrul I. Cutia emoţiilor este punctul de plecare pentru aplicarea unui program articulat de dezvoltare emoţională, în vederea prevenirii părăsirii timpurii a şcolii, precum şi pentru creşterea performanţelor şcolare ale elevilor.

Iată câteva fotografii din cadrul activităţii:

Am pregătit cutia..

Am pus bileţele…

Fiecare a scris cel puţin un bileţel…

Am împărtăşit ce am simţit….

Am aflat lucruri noi unii despre ceilalţi: unii sunt mai bucuroşi când îi au alături pe colegi şi prieteni, unii sunt nefericiţi în clasa a VII-a B, unii ar vrea să fie mai multă linişte la ore, unii îşi recunosc nuanţat sentimetele, unii sunt entuziaşti fără să ştie de ce etc.

Am încercat să găsim soluţii la problemele noastre…

Impresii ale elevilor:

Aşa uşurat mă simt!

Nici nu ştiam că lui X. i se pare că fac multă gălăgie la ore. O să mă străduiesc să tac. Vă promit!

Ce înseamnă frustrat?

De-abia aştept să vină miercuri, să mai facem astfel de exerciţii!

Rezultatele activităţilor proiectului sunt afişate pe panourile şcolii şi se văd în evoluţia elevilor din clasa a VII-a B. Succes!

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here